Träning och hälsa

Glöm inte vila!

2 juli, 2017

Jobb, träning, kvällskurser eller helt enkelt vardagsstress – det finns många anledningar till varför det är viktigt att vila ordentligt. Men trots ständig information visar nya undersökningar att vi sover mindre än någonsin, och det kan därför vara bra att påminna sig själv om alla fördelar som kommer med en ordentlig natts sömn. Förutom att sömn kan ha stor effekt när det kommer till att förebygga sjukdomar behövs vila för att både kropp och själ ska ha en chans till återhämtning. Dessutom hjälper din nattliga vila dig att lättare hantera påfrestningar och stress under nästföljande dag.

Vila vid träning

Det finns testresultat som visar att någon som sover mindre än 6-8 timmar inte bara försämrar sin återhämtning, utan också tillfälligt tappar en del av kapaciteten att träna på bästa möjliga sätt. Detta gäller dock inte alla, eftersom behovet av sömn är olika från person till person. musklerna växer inte vid sömnbrist och det är därför lätt hänt att man fokuserar endast på den nattliga vilan. Men man inte glömma att det även är viktigt med aktiv vila, det vill säga att vila mellan sina träningspass. Vissa går för hårt ut med en mängd olika fysiska aktiviteter även mellan träningspassen för att ”hålla lågan uppe”. Men eftersom musklerna efter intensiv träning bryts ner så till den grad att prestationsförmågan påverkas och försämras så behövs vila för återhämtning och muskeltillväxt.

Vad orsakar sömnsvårigheter?

Om du lider av sömnsvårigheter kan det vara lättare sagt än gjort att få dig en god natts sömn. Orsakerna till sömnbrist kan vara många, t.ex. kan stora måltider sent på kvällen göra det svårt att somna eftersom kroppen fortfarande är igång när det är dags för sömn. Det är också en bra idé att stänga av alla skärmar och mobiltelefoner en stund innan läggdags eftersom det blå ljuset stör kroppen och hjärnans naturliga dygnsrytm. De mest klassiska orsakerna till sömnsvårigheter är dock stress och fel förutsättningar för en god sovmiljö. Man sover allra bäst i ett mörkt och svalt rum, och i en riktigt bra säng. Ryggont och knarrande ljud vid varje vändning kan få vem som helst att ligga vaken nätterna i ända.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *